۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۶۲۲۶۱۶
آیت الله جوادی آملی:

فقیر قدرت قیام ندارد | زندگی را با عقیده و عمل طیب و طاهر تأمین کنیم

فقیر قدرت قیام ندارد | زندگی را با عقیده و عمل طیب و طاهر تأمین کنیم
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه انسان می تواند با نور خود فضای زندگی را روشن کند،گفت: زندگی و امنیت خود را با عمل و عقیده طیب و طاهر تأمین کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که مشیت انسان در قلمرو معرفت او است، گفت: انسان چیزی را که می داند می خواهد و اگر چیزی را نداند آرزویی درباره آن ندارد.

وی افزود: گاهی انسان چیزی را در بهشت می داند و می خواهد اما چیزهایی فوق دانسته های انسان وجود دارد که نمی داند تا آرزو کند از این رو بهشت محدود به معرفت انسان نیست؛ اولیا و مردان الهی از قیامت می ترسند، به لطف الهی امیدوارند و معیار اصلی آنها وجه الله است.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: که به مقام حبا لله رسید یقینا به مقام خوف از جهنم و شوق به بهشت هم رسیده است اما اگر کسی در مقام پایین باشد نمی تواند مقام بالا را داشته باشند.

وی ادامه داد: اکثرا غده بد خیم شرک در انسان وجود دارد که خدا را با اما و اگر و با دیگران می بییند و می گویند اول خدا بعد فلان شخص و این شرک ضعیف در غالب افراد وجود دارد، متأسفانه گاهی به ظاهر کار خیری می کنند تا هم حزبی و هم قبیله ای آن ها به او رأی دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که استغفار غالب انسان ها برای رفع گناه انجام شده است، ابراز داشت: این در حالی است که اولیای الهی برای دفع گناه انجام نشده استغفار می کنند تا گناه به سمت آن ها نیاید.

وی تأکید کرد: انسان می تواند به جایی برسد که با نور خود فضای زندگی را روشن کند، از ما خواسته اند که زندگی و امنیت خود را با عمل و عقیده طیب و طاهر خود تأمین کنید؛ اگر کسی علاقه به مسائل دنیوی داشته باشد طاهر نیست یعنی بگوید خدا را در کنار دیگران می خواهم، موحد چیزی را با خدا نمی خواهد بلکه اگر چیزی را می خواهد در راه خدا است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که فقر به معنای نداری نیست، عنوان کرد: فقیر به معنای گدا نیست، چون در فارسی الفاظ دقیق علمی را نداریم به کسی که ندارد فقیر و گدا می گوییم، معادل عربی ندار فقیر نیست بلکه به چنین افراد فاقد گفته می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است، کسی که دست و جیبش خالی باشد قدرت قیام ندارد و به او فقیر گفته می شود.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
فعلا که اکثریت مردم فقیر شدند
1
0